חדשות

מחירון רכב – זה לא המדד היחיד!

02/03/2015

מי שרוצה לקנות רכב חדש, בודק דבר ראשון מחירון רכב, כדי לדעת מהו סדר גודל המחיר שעליו לשלם. מחירון רכב הוא המדד לשווי הרכב. זה אינו המדד היחיד שאנשים בארץ מתמודדים איתו.

רוכשים רכב

רכב חדש. צילום: מאזדה
רכב חדש. צילום: מאזדה

אנשים רבים רוכשים רכבים חדשים או רכבים יד שנייה. מחירון רכב יד שנייה או מחירון רכב רגיל, הם המקום הראשון שבו אנו מתחילים להשוות מחירים בבחירת הרכב הבא שלנו. מחירון רכב לוי יצחק, למשל, הוא המוכר והנפוץ ביותר, והוא עוזר לנו לחשב את שוויו של הרכב שלנו, או הרכב אותו אנו מעוניינים לרכוש, בין אם הוא חדש “מהניילונים” ובין אם הוא רכב יד שנייה. אך בזמן שאתם עסוקים עם מדד מחירי הרכב, ישנן משפחות רבות שעסוקות עם מדד אחר – דוח העוני בישראל.

 

דו”ח העוני בישראל

דו”ח העני הוא המדד לכמות הילדים והתינוקות, כמו גם המבוגרים, שנמצאים מתחת לקו העוני. הסקרים והבדיקות שעורכת המדינה מידי שנה מראים בבירור, כי כמות הילדים שחיים מתחת לקו העוני גדלה במספר משמעותי של אחוזים. כיצד למעשה נמדד דוח העוני? דוח העוני יכול להימדד במספר שיטות, אולם השיטה הנפוצה בישראל היא המדד היחסי. קו העוני נקבע ביחס למצבה הממוצע של משפחה בישראל, מבחינת הכנסות ואפשרויות כלכליות. שיטת המדידה הזו מדגישה באופן משמעותי את הפערים הגדולים הקיימים בארץ: מצד אחד, אנחנו יותר עשירים, יש לנו יותר יכולות ואנחנו קונים יותר. מצד שני, יותר ויותר משפחות נדחקות מתחת לקו העוני. ישנן משפחות שהיו במעמד הביניים הקלאסי, אך נדחקו בשנה האחרונה לעוני ולחובות. אפילו כסף עבור אוכל לילדים אין למשפחות הללו, אף שיש בהן שני מפרנסים, ואף יותר. ילדים שנמצאים מתחת לקו העוני הם, פשוטו כמשמעו, ילדים רעבים. בהשוואה לדוחות עוני ממדינות מפותחות אחרות, ישראל נמצאת במקום נמוך במיוחד במספר המשפחות שנמצאות מתחת לקו העוני. עמותת עם אחד מסייעת למשפחות הללו. היא מעניקה להן סיוע ועזרה כלכלית, כדי שתוכלנה לצאת מן העוני שהן מצויות בו.

תרמו-בבקשה-עם-אחד2

בואו ועזרו לעוד ילד לצאת ממעגל העוני. תרמו לעמותת עם אחד, ותצילו חיים שלמים.