חדשות

אין זוגיות, יש בדידות. מה עושים בחגים?

10/03/2016

להיות אם חד-הורית לא פשוט. אחד הדברים הקשים ביותר הוא הבדידות – בניגוד למה שמצופה, הילד לא מונע את הבדידות, אלא לעיתים קרובות מחריף אותה. ישנן דרכים שונות להתמודד עם בדידות זו, אבל היא תמיד שם, ברקע, כמו משקל על הכתפיים שיושב ומועך את האישה הבודדה למטה.

בדידות

זוגיות

משבר הזוגיות והנישואין העולמי לא פסח על אמהות חד-הוריות, ובשבילן הוא אף חמור יותר. כיום פחות ופחות אנשים מתחתנים, ולמצוא זוגיות זה קשה מאוד. הסיבה העיקרית לקושי זה היא הרשת ותקשורת ההמונים – העולם המודרני מציף את כולנו בייצוגים רבים של נשים וגברים אידיאליים; כולנו יכולים לדמיין את בן-הזוג המושלם, הפנטסטי, שלצידו נמצא אושר ועושר, לא נתעצב לעולם, לא נישן עוד לבד. בן-הזוג האידיאלי הזה ידע לבד, אוטומטית, מה אנחנו צריכים ומה משמח אותנו, וישקיע את כל כולו בנו. הוא, או היא, יהיו עשירים עד אין קץ, יפים כמו אלי הפנתיאון היווני, סקסיים במיוחד, וכמובן – יאהבו אותנו לחלוטין, בלי היסוס, מייד; האדם המדומיין הזה יתאים לנו כמו כפפה, יתעניין בכל מה שאנחנו מתעניינים בו וישתעמם ממה שמשעמם אותנו, ישמח לחלוק איתנו את עצמנו ולא ידרוש דבר בתמורה.

תרמו-בבקשה-עם-אחד2

כמובן, בן-הזוג האידיאלי הזה לא קיים, ולא יתקיים – גברים ונשים שכאלו קיימים רק בסרטים, בסיפורים, ובפנטזיות נעורים. אבל הרעיון הזה, של זוגיות מושלמת ומוצלחת, קיים – והוא מרעיל את כל המערכות החברתיות שבהן אנחנו מחפשים זוגיות. בני-הזוג המושלמים הללו הם הרסניים במיוחד לאמהות חד-הוריות, משתי סיבות: ראשית, כי בשביל גברים רבים אם חד-הורית היא לא בת-הזוג המושלמת הזאת, דבר שגורם לגברים רבים להתרחק מנשים חד-הורית. שנית, כי לעיתים נשים חד-הוריות ממשיכות לחפש זוגיות מושלמת שכזאת, ולזוגיות הפנטסטית, הלא-קיימת הזאת, מתווסף פרמטר נוסף, האהבה לילד, שרק מערים קשיים על כל מי שמנסה להכיר את האם המדוברת.

הבעיה הראשונה היא כמובן אצל אחרים – גברים רבים מחפשים זוגיות מושלמת, את האישה הפנטסטית והלא-אמיתית שהם רואים בסרטים רומנטיים ובסרטי-פורנו; מכורים לפנטזיות, הם צדים ללא הרף וממשיכים שוב ושוב לדחות נשים מוצלחות בגלל מגרעות מגוחכות וטיפשיות, שכן הם מעולם לא למדו לאהוב ולהתחייב. גם כשהם נתקלים באשה שלצידה הם יכולים לבנות חיים מוצלחים, הם לא יכולים לוותר על הפנטזיות, דבר שבסופו של דבר גורם להם להיפרד מהאישה שפגשו, ולהמשיך לחפש אחרי האישה הדמיונית שהקולנוע הבטיח להם לשווא שקיימת אי-שם.

הבעיה השנייה היא לעיתים קרובות אצל האמהות החד-הורית עצמן; בדיוק כמו אותם גברים שמחפשים ללא הרף זוגיות דמיונית, ישנן נשים שדרישותיהן מגבר הן לא ריאליות בעליל, ואי-אפשר למצוא אדם שישביע אותן. ההורות, במקום שתקל את הבעיה הזאת, רק מחריפה אותה – לרשימת התכונות הבלתי-אפשרית שהן דורשות מכל בן-זוג פוטנציאלי נוספות חדשות; אהבה לילד בסיס כלכלי שיאפשר לכלכל אותו, והיכולת לגדל ילד של גבר אחר. עם רשימת תכונות שכאלו, אי-אפשר למצוא בן-זוג, והבדידות ממשיכה.

חגים

בעיית הבדידות של האמהות החד-הוריות מחריפה בתקופות החגים השונות, ובעיקר בחג הפסח. חג הפסח מביא איתו מפגשים משפחתיים, וכשהאם החד-הורית פוגשת את המשפחה, ואת הזוגות האחרים, היא לעיתים קרובות זוכה לתזכורת כואבת לבדידותה- משפחות אחרות יושבות לצידה לצד השולחן, זוגות זוגות, ומזכירות לה את הלילות הקרים שהיא מבלה בבדידותה, במיטה, מחכה ליום שבו היא תמצא סוף סוף אדם שיסכים לחבק אותה בלילה. לראות משפחות אחרות, מצחקקות ומאושרות, מסביב לשולחן, תמיד מחריף את הבדידות, ובחגים, בפסח, ראש השנה ושבועות, הדבר מועצם אף יותר.

תרמו-בבקשה-עם-אחד2

בואו ועזרו לעוד ילד לצאת ממעגל העוני. תרמו לעמותת עם אחד, ותצילו חיים שלמים.